Hur ska man rösta??

Snart är det ju dax för det där valet...
Jag har egentligen inte haft några andra tankar än att rösta som jag brukar...Ja jag är sosse..eller har iaf varit. Nu vet jag inte längre...
Nu när man sitter här och är gravid och snart ska ha liten bebis, då omvärderas tankarna lite...
Jag har sista tiden börjat irretera mig enormt på de röd/gröna, just detta med föräldraförsäkringen. Senast nu att det var nån (är inte allt för insatt i politiken) som uttalat sig att pappan viktigare än amning... Jag irreterar mig enormt på ett sånt uttalande, även fast jag själv inte är den som anser att amning är det viktigaste, så känns det så fel att en politiker ska så bestmma vad som är bäst för barnen.
Jag kan irretera mig så enormt på att politikerna ska bestämma hur man ska dela upp föräldraledigheten. Det ska väl ändå vara upp till var och en?
När Johan och jag suttit och pratat om hur vi ska dela upp våran så blir det att jag är hemma ca ett år och Johan ska vara hemma ca 3 månader. Anledningen är vi vill kunna vara hemma så länge det går för barnets skull och att vi faktiskt ska ha råd till det.
Under tiden jag går hemma behöver vi förhoppnigsvis inte ta ut full föräldrapenning, utan tanken är 5 dagar i veckan, när sen Johan går hemma för att vår ekonomi ska gå ihop måste han plocka ut 7 dagar i veckan. Skulle då Johan ta ut lika många dagar som mig, så skulle det ju innebära att de tar slut mycket tidigare och vårt barn måste in på förskola tidigare.
Absolut behöver barnet sin pappa lika mycket som sin mamma, men det kan ju barnet få även när ena föräldern jobbar, det handlar ju mer om engagemang i sitt barn när man väl är hemma. De allra flesta jobbar ju inte 24/7.

Blir det verkligen mer jämställt i samhället av att dela lika på föräldrapenningen? Finns det inte så mycket viktigare saker att ta tag i då? Så sokm lika lön för lika arbete kanske? För att bara nämna ett exempel.

Sen är det ju bara så, har man ett fast jobb så är alliansen bättre. Även om min tanke har varit att bry sig om alla, men kan lika gärna vara i den situationen igen snart, men vet aldrig.

Jag tycker att det är svårt att välja i år... Men det som ligger mig närmast just nu är ju just vårt barn och då är partierna i alliansen bättre.

Men jag vet i fasen hur man ska göra???


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0