Fläskfilé i ugn

Igår gjorde vi nått hopkok som blev kanske bra.


Tog en fläskfilé,ca 600 gram tror jag den låg på.
½ gul paprika

Skar fläskfilén i skivor och la i ugnsfast form och la paprikastrimlor emellan fläskfilén.
Här kommer vi nästa gång dock göra en ändring då fläskfilén inte tog till sig så mycket smak, så vi kommer marinera den nån timme nästa gång i olja och lite kryddor.

Såsen:
1 burk creme bonjour örtagård
2-3 dl creame fraich
ca 5 dl grädde
lite tomatpuré, kanske 2-3 msk
ca 75 gram riven mozzarellaost
salt
peppar
lökpulver

Blanda ihop och häll över fläskfilén.
In i ugnen i 1½ timme i 175 grader, första timmen hade jag alufolie över och tog sen bort det den sista halvtimmen.
Resultatet blev en riktigt mör fläskfilé i underbart god sås. Är säker på att det fungerar bra med fläskytterfilé oxå.
Vi åt detta med sallad till.
För icke LCHF:are så tror jag ris eller klyftpotatis kan passa bra till.

Detta räckte för oss både till lunch och middag.

Gjorde även lite "godis" till mig själv igår när jag satt hemma ensam.
Ostchips. Ta en liten hög med valfri ost, jag tog riven västerbottenost, lägg högen på bakplåtspapper på en bakplåt och grädda i ugnen ca 5 minuter i 175 grader. Man får ha koll på chipsen i ugnen här, först börjar de bubbla och sprida ut sig, så lägg inte högarna för tätt, sen ser man lixom när de börjar bli färdiga, de ska inte få nån direkt färg, ev att de kan ha en början på att bli lite gyllene i kanterna, men har man haft de inne så pass länge är det verkligen på tiden att ta ut dom.
Hur gott som helst blev det iaf, å ikväll när Johan och jag ska mumsa på några såna så ska jag ha lite paprikpulver på några av dom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0