tårtan är klar

Då är tårtan klar...men den blev inte alls bra...usch, verkligen missnöjd, mmf:en gick knappt att kavla ut idag...så den räckte inte rikigt till...kanske blev tårtan för stor..kanske en av anledningarna till att den inte räckte...men iaf...fick lappa lite, syns om man kollar, men på håll så ok då...ojämn blev den, å blä...Ni får idag se den halvklar, så lägger jag ut den sen imorrn eller på söndag så ni får se den hel klar, bara för att syster, anders å mamma annars ju får se den innan å det vill jag inte med denna, de får vänta tills imorrn, just därför får ni andra oxå vänta...men som sagt, halvklar ska ni få se den här.

image2

Där är den iaf...tog ju så klart bilden från bästa vinkeln så man inte ser så mkt av det misslyckade...fast det klara resultatet sen blev inte heller som jag tänkt mig...men vadå...jag är ju inte utbildad till att göra tårtor...så får väl duga ändå...men som sagt, imorrn eller på söndag beroende på när jag orkar så kommer den ut.
Nästan 2 timmar tog det iaf att göra tårtan, å skulle tro att den lätt räcker till 10-12 per å vi är 6...haha...kommer nog bli en del över...
Kan ju bara medela att pollyfluffen var hur gåd som helst...mums..=)
man gör den så här för er som vill prova:

3 dl vispgrädde
180 gram polly

värm upp grädden i kastrull, får abslout inte koka, häll sedan i pollyn och rör å rör å rör...det tar ca 20 min, så man får ha plattan på, på lite svag värme, annars hinner grädden svala märkte jag.
Hälls sedan över smeten i en bunke du sen kan vispa i.
Ställ kallt i minst 5-6 timmar.
Sen är det bara vispa upp med elvisp till fluff, går fort att visa, ca 1-1½ min. Blir den inte fluffad så är den inte tillräkligt kall, å om den grynar sig så hade grädden blivit för varm, går ej att rädda.
Men jag har gjort detta 2 gånger nu, fast förra gången med 180 gran dumle istället för polly, å ingen av gångerna har jag misslyckats,så var bara noga med att grädden inte kokar.
Kram på er.

Kommentarer
Postat av: susanne

Godkväll!!! Inget fel på tårtan den ser jätte fin ut du har nog gått fel utbildn. tror jag. Kram mamma

2008-03-21 @ 18:53:43
Postat av: annica

Svar till susanne:
Hum...jo, har kanske det, det är väldigt roligt iaf, fast idag blev jag arg på tårtan när det inte rikigt blev som jag ville..men men..resten får ni se imorrn, Johan tycker den är jätte fin, å det är den väl kanske om man tänker på att jag ju bara gjort en innan med den metoden.

2008-03-21 @ 19:01:06
URL: http://annica123.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0