Spikmatta

Det har ju pratats mycket om spikmattan.
Vissa är starkt emot den och vissa bara älskar den.
Vissa påstår att den inte hjälper något och visa påstår att den är rena miraklet.
Tänkte jag skulle ge er min mening om den.



Vi köpte oss en i höstas. Får väl erkänna att jag var lite orolig för att det skulle bli en sak som bara skulle bli liggandes.
Första gången lade jag mig med linne på, orolig för smärtan, men med linne på kändes inget alls.
Så med bar överkropp var det då dax att lägga sig på de otäcka piggarna. Jag visste ju att det skulle göra ont. Hur ont det skulle göra kunde jag dock inte föreställa mig. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle överleva smärtan. Det värkte nått oerhört och pulsen var uppe i max. Låg där och funderade på om jag verkligen ville dö på detta sättet...
Låg dock kvar, det stod ju att det skulle göra ont först och att det skulle ge med sig... Minutrarna gick och jag var ännu mer säker på att jag skulle dö där på den grymma mattan.. När jag helt plötsligt gick in i en helt annan fas, det är svårt att beskriva. Men ett lugn la sig över mig. Somnade..Det trodde jag inte innan..
Sen kom dock smärtan igen när man skulle upp från den, piggarna som fäst sig vid huden och gjort inbuktningar, jag skrek nästan när jag gick ifrån den..
Men så fort den va borta kände jag den underbara värmen i kroppen och var jätte avslappnad.
Så trots en högröd rygg med ca 8000 inbuktningar så kändes livet väldigt bra.

Har sen fortsatt med mattan, det gör inte längre ont att lägga sig och lugnet lägger sig efter ett par minuter nu.
Det är klart att det känns lite grann att lägga sig först, men en minut eller två bara och inte alls så ont som det gjorde första gången.
Om den sen hjälper mot sömnbesvär och mot värk som folk har osv. Det kan inte jag svara på. Det jag däremot känner av den är det härliga lugnet.
Man ligger där och blir helt tom på känslor på nått sätt.
Som idag tex. lite smått lessen över en sak och hade ett enormt sötsug, la mig där och tappar alla känslor. Det är en härlig känsla det där som är svår att beskriva. Kanske hamnar man i ett liknande tillstånd som när man mediterar.
Jag älskar iaf min yantra matta.



Ska man nu ge sig på att prova ligga på en, prova inte bara en gång, ge den en chans.
Sen är det klart att man inte ska ligga kvar om det inte alls känns bra, men i början måste man räkna med en del smärta.
Det har ju dock pratats om att det inte alltid är så bra för personer med högt blodtryck och så där. Känner man sig svimfärdig när man ligger där går man ju så klart bort.

Mina upplevelser av den är iaf jätte bra. Inte för att bota smäror eller för att bota sömnbrist, utan för att i detta stressade samhälle få en ordentlig avkoppling.


Kommentarer
Postat av: A S T R I D

jag tycker att det är jätteskönt att stå på spikmattor;) Men jag vet inte om det är så jättebra?

2010-01-07 @ 17:05:36
URL: http://astridfristrom.blogg.se/
Postat av: Linda

oh ja spikmatta är braaa :) man somnar så gutt på den så :p

2010-01-07 @ 17:27:31
URL: http://www.metrobloggen.se/lindis
Postat av: Susanne

Godkväll!!! Inte ser det så skönt ut med alla dessa piggar. Ha en bra kväll. Kram mamma

2010-01-07 @ 19:24:53
URL: http://vejers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0