Pannkaksfrukost

Idag fick det bli LCHF pannkakor till frukost, med grädde till :)

Grundreceptet jag hittat är:

2 msk fiberhusk
1 dl vatten
2 dl grädde
1 dl mjölk
4 ägg
lite salt

Rör ihop låt stå och svälla i 10 minuter och stek.

Jag tyckte dock det lät lite mycket med 4 ägg, så jag tog bara 3, vilket fungerade utmärkt.
När smeten sen hade svällt i 10 minuter var det extremt tjock och trögflytande, så jag spädde på med ca ½ dl grädde och 1 dl vatten.
Smeten var fortfarande tjock, men iaf lite mer hanterbar.
Ett tips är att inte göra för stora pannkakor, jag hälde bara i en liten klick som sen smälte ut och fick bli till den storlek det blev.
Jag tyckte det behövde ganska hög värme, så stekte dom på 9:an av 12 möjliga.
De behöver oxå stekas lite längre tid än vanliga pannkakor.



Vet inte hur väl det syns, men smeten är tjock.



Precis som när man steker vanliga pannkakor så ska smeten stanna innan man vänder på pannkakan, här är den snart klar att vändas.



Steker i mycket smör, därav ser kanske inte stekpannan så trevlig ut, men mycket smör är bra :)



Inte allt för illa med pannkakor och grädde till frukost :) Lyxade till det med ett litet glas med mjölk oxå :) Så klatr kan man ju ha lite bär till oxå om man vill.
Tyckte iaf att pannkakorna var helt ok, visst känns det att de inte är gjorda på mjöl, de smakar lixom pannkakor men med en smak där något fattas lixom. Hur som helst är det inte sista gången vi gör dom, både Johan och jag älskar pannkakor och äntligen är det helt ok att äta dom :)

Kan ju även säga att Johan tyckte glassen var jätte god och han tyckte inte marängen var så dum heller.
Så olika man tycker om saker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0